JAKIE SĄ ZALETY DŁUŻSZEGO PODRÓŻOWANIA TYŁEM DO KIERUNKU JAZDY?

NAJWYŻSZA OCHRONA W SYTUACJI ZDERZENIA CZOŁOWEGO

Foteliki samochodowe projektuje się tak, aby pochłaniały siły zderzenia poprzez swój korpus i rozprowadzały pozostałe siły z dala od ciała dziecka. Foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy dają najwyższą ochronę w sytuacji zderzenia czołowego, które jest najczęstszym rodzajem wypadku drogowego.*

Zgodnie z prawami fizyki, w zderzeniach czołowych dziecko jest bezpieczniejsze w pozycji tyłem do kierunku jazdy, gdyż siły zderzenia skupiają się na tylnej części fotelika, zaś pozostała energia rozprowadzana jest po równo po głowie, szyi i górnej połowie ciała. Jeżeli fotelik jest zamontowany przodem do kierunku jazdy, podczas kolizji czołowej energia jest rozprowadzana po foteliku i systemie bezpieczeństwa inaczej – potencjalnie więcej energii oddziałuje na ciało dziecka.

Powszechne przekonanie, że dłuższe ustawienie tyłem do kierunku jazdy jest bezpieczniejsze, podziela szwedzki rząd i organizacje ds. bezpieczeństwa w całej Skandynawii. Szwecja notuje najniższą na świecie liczbę ofiar wypadków samochodowych wśród dzieci.

TEST PLUS – PODNOSZENIE STANDARDÓW BEZPIECZEŃSTWA

Test PLUS jest nieobowiązkowy i stawia fotelikom wyższe wymagania w kwestii ochrony głowy i szyi w zderzeniach czołowych. Obecnie test PLUS przeprowadzany jest na fotelikach przeznaczonych na rynek szwedzki. Szwecja to jedyny kraj w Europie, w którym rodzice przewożą dzieci wyłącznie tyłem do kierunku jazdy aż do wieku 4 lat. Nie wszystkie systemy bezpieczeństwa zdały ten test od czasu, gdy zaczęto go przeprowadzać w roku 2009. Jedynie dziewięć fotelików pomyślnie przeszło test PLUS – w tym foteliki Britax Römer MAX-FIX II, HI-WAY II i MAX-WAY.

*Casimir „Child Car Passenger Fatalities – European Figures and In-Depth Study”; Alan Kirk; Loughborough University, Wielka Brytania; konferencja poświęcona ochronie dzieci w samochodach, Monachium, 2011.